Միջին միջանցքի կարևորության աճը
2022 թ. ուկրաինական ճգնաժամը, Ռուսաստան-Արևմուտք լարվածության սրումը լրջորեն հարվածեցին նաև Ասիան Եվրոպային կապող լոգիստիկ շղթաներին, մասնավորապես՝ Ռուսաստանով անցնող «Հյուսիսային երթուղուն»: Իրավիճակն ավելի բարդացավ իսրայելա-պաղեստինյան էսկալացիայով, որը ստացավ տարածաշրջանային դրսևորումներ՝ հանգեցնելով, օրինակ, Եմենի հութիների կողմից նավագնացության խոչընդոտմանը Բաբ Էլ-Մանդեբի նեղուցով, որտեղով անցնում է համաշխարհային առևտրաշրջանառության 12%-ը:[i] Իրանի տարածքով միջազգային բեռնափոխադրումների հեռանկարը նույնպես խնդրահարույց է՝ հաշվի առնելով միջազգային պատժամիջոցները և ԱՄՆ նոր վարչակազմի կողմից «առավելագույն ճնշման» քաղաքականության վերականգնումը:[ii]
Այս զարգացումների ֆոնին՝ էներգակիրների, լոգիստիկայի և հումքային հոսքերի համար եվրասիական կայուն, մատչելի և ապահով տրանսպորտային միջանցքի խնդիրն առավել քան արդիական է դարձել: Այդ համատեքստում ակտիվացել են քննարկումները Միջին միջանցքի շուրջ:
«Միջին միջանցքը» բավական լայն և ընդհանրական տերմին է, որը կիրառվում է երթուղիների ու լոգիստիկ շղթաների մի ողջ ցանցի համար, որը Չինաստանը Կենտրոնական Ասիայի, Կասպից ծովի, Հարավային Կովկասի և, այնուհետև, Սև ծովի կամ Թուրքիայի միջոցով կապում է Եվրոպայի հետ:
Տարբեր երկրներ և կառույցներ տարբեր շահեր, պատկերացումներ և առաջնահերթություններ ունեն միջանցքի և դրա առանձին երթուղիների վերաբերյալ: Միջին միջանցքի ներուժի իրացման ուղղությամբ առաջին կոնցեպտը ներկայացվել է դեռ 2010-ին՝ Թուրքիայի կողմից[iii]: Այն նախատեսում էր ինտեգրել տարածաշրջանային նավահանգիստները, օդանավակայանները, երկաթուղիները, մայրուղիները, էներգետիկ գծերը և թվային ցանցերը։ Այդ ուղղությամբ առաջին գործնական քայլը նախաձեռնվեց 2013 թվականին․ Ղազախստանը, Ադրբեջանը և Վրաստանը ստեղծեցին աշխատանքային խումբ՝ Անդրկասպյան մուլտիմոդալ փոխադրումների կազմակերպման համար, Թուրքիան այդ գործընթացում հանդես էր գալիս որպես ռազմավարական գործընկեր: Նախագծի շրջանակում 2017-ին գործարկվեց Բաքու-Թբիլիսի-Կարս երկաթգիծը, իրականացվեցին Կասպից ծովի ադրբեջանական և ղազախական նավահանգիստների ենթակառուցվածքների զարգացման ծրագրեր:
2017-ին Ադրբեջանը, Վրաստանը և Ղազախստանը ստեղծեցին նաև Անդրկասպյան միջազգային տրանսպորտային երթուղու միջազգային ասոցիացիան, որի նպատակն է՝ համակարգել Միջին միջանցքում բոլոր գործողությունները, բեռների և ներդրումների ներգրավումը, երկաթուղային առաջխաղացումը շահագրգիռ երկրներում, լոգիստիկայի ստանդարտացումը: Ուկրաինայում պատերազմի մեկնարկից ի վեր նկատելի է Անդրկասպյան միջազգային տրանսպորտային երթուղով բեռների տարանցման աճ:[iv]
Բեռի ծավալ (մլն տոննա) | Կոնտեյներների քանակ (TEU) | |
2017 | 1.3 | 9000 |
2018 | 1 | 15200 |
2019 | 0.8 | 26000 |
2020 | 0.8 | 21000 |
2021 | 0.6 | 25200 |
2022 | 1.5 | 33600 |
2023 | 2.8 | 20200 |
2024 | 3.3 | 56500 |
Չնայած այս ամենին՝ այսօր դեռևս անհրաժեշտ են ինչպես կազմակերպչական, այնպես էլ ենթակառուցվածքային աշխատանքներ՝ Միջին միջանցքով բեռնափոխադրումների արագության մեծացման, արժեքի նվազեցման և ընթացակարգերի ներդաշնակեցման համար, ինչը պահանջում է զգալի ներդրումներ և տեխնիկական աջակցություն։
Միջին միջանցքի նկատմամբ ուշադրության աճի ֆոնին ուշագրավ է նաև Կենտրոնական Ասիայի նկատմամբ միջազգային դերակատարների հետաքրքրության մեծացումը: Այս տարածաշրջանում են բնական գազի համաշխարհային պաշարների 7-8%-ը[v], նավթի՝ մոտ 2%-ը[vi], ուրանի մոտ 49%-ը[vii] [viii], ոսկու մոտ 4%-ը[ix], մանգանի 40%-ը, կապարի և ցինկի 3-4 %-ը և այլն:[x] Շատ դերակատարների համար ենթակառուցվածքների զարգացումը նաև այդ ռեսուրսներին առավել մեծ հասանելիություն ապահովելու հնարավորություն է։
Միջազգային շահերի բախում Միջին միջանցքում
Միջին միջանցքի վերաբերյալ տարբեր ուժային բևեռներ ունեն սեփական շահերը և առաջնահերթությունները, որոնք շատ հաճախ չեն համընկնում՝ ստեղծելով որոշակի մրցակցություն։ Յուրաքանչյուրը փորձում է առաջ մղել սեփական տեսլականը և նախաձեռնությունները:
Չինաստանի դեպքում Միջին միջանցքը տեղավորվում է դեռ 2013-ին առաջ քաշված «Մեկ գոտի, մեկ ճանապարհ» նախաձեռնության շրջանակում։ 2022-ին Հյուսիսային միջանցքի հետ կապված խնդիրներով պայմանավորված՝ Չինաստանն սկսեց ավելի մեծ ուշադրություն դարձնել այս ուղղությանը։ Չինական կողմի համար կարևոր էր ունենալ Եվրոպայի հետ այլընտրանքային ցամաքային կապ, որը կլինի անխափան և կայուն։ Այդ նպատակով Պեկինը մի կողմից սկսեց մեծացնել իր տնտեսական ներգրավվածությունը կենտրոնասիական երկրներում (առաջին հերթին՝ Ղազախստանում)՝ դառնալով նրանց գլխավոր ու առաջնային տնտեսական գործընկերը, մյուս կողմից` ներգրավվեց տարբեր ենթակառուցվածքային ծրագրերում, օրինակ, Խորգոսի չոր նավահանգիստը Ղազախստանում, Չինաստան-Ղրղզստան-Ուզբեկստան երկաթուղին։ Չինական կողմն ակտիվ է նաև Կասպից ծովում լաստանավային տերմինալների և լոգիստիկ հանգույցների զարգացման գործում՝ նպատակ ունենալով բարելավել մուլտիմոդալ փոխադրումների արդյունավետությունը։ Աստանան և Պեկինը քննարկում են նաև երկաթուղային նոր գծի, երրորդ երկաթուղային անցակետի և Ակտաու նավահանգստում կոնտեյներային հաբի կառուցման հեռանկարները: Ակնհայտ է նաև Հարավային Կովկասում Պեկինի դիրքերի ամրապնդումը՝ Վրաստանի և Ադրբեջանի հետ ռազմավարական գործընկերությունների հաստատմամբ։ Չինաստանն ակտիվորեն ներգրավված է սևծովյան Անակլիայի խորջրյա նավահանգստի կառուցման նախագծում[xi], ինչպես նաև հետաքրքրություն է ցուցաբերում Բաքվի Ալաթ նավահանգստի զարգացման ծրագրի առնչությամբ:
Միջին միջանցքի հանդեպ Չինաստանն ունի աճող հետաքրքրություն, և, չնայած ենթակառուցվածքային բացերին, Պեկինի հետևողականությունը և աճող ներդրումները հուշում են, որ այն դիտարկվում է որպես երկարաժամկետ ռազմավարական ուղղություն՝ Եվրասիայում ազդեցության ամրապնդման համար։
Ուկրաինայում պատերազմի և Ռուսաստանի հետ հարաբերությունների սրման ֆոնին Եվրամիության համար ևս Միջին միջանցքի նշանակությունն զգալիորեն աճել է։ Այն ներառվել է ԵՄ 300 միլիարդ եվրո արժողությամբ «Գլոբալ դարպաս» նախաձեռնության շրջանակում[xii], որը Չինաստանի «Մեկ գոտի, մեկ ճանապարհ» նախաձեռնության այլընտրանքն է: Այն Եվրամիության համար կարևոր է Ասիայի հետ կայուն, անվտանգ և արագ կապի ապահովման, ինչպես նաև Կենտրոնական Ասիայի երկրների հետ գործակցությունը խորացնելու, նրանց էներգետիկ և հումքային ռեսուրսներին հասանելիություն ստանալու առումով։ Ի տարբերություն Չինաստանի՝ Եվրամիությունը, բացի ենթակառուցվածքներից, մեծ ուշադրություն է դարձնում միջանցքի երկայնքով մաքսային գործընթացների ներդաշնակեցման և մաքսատուրքերի նվազեցման հարցին։
Իր ներգրավվածությունը ԵՄ-ն ապահովում է Եվրոպական ներդրումային բանկի և Վերակառուցման և զարգացման եվրոպական բանկի ֆինանսական գործիքների միջոցով՝ կենտրոնանալով ոչ միայն կոշտ ենթակառուցվածքների, այլև կարգավորող և տեխնիկական չափորոշիչների վրա։ Եվրամիությունը խոստացել է 10 մլրդ եվրո ներդնել Կենտրոնական Ասիայում կայուն տրանսպորտային հաղորդակցության ապահովման նպատակով:
Հատկանշական է, որ, որպես Տրանսկասպյան տրանսպորտային միջանցքի շարունակություն, Եվրամիությունը կարևորում է ենթակառուցվածքների զարգացումը նաև Հարավային Կովկասում: Այդ համատեքստում կարևորվում է նաև Հայաստան-Ադրբեջան և Հայաստան-Թուրքիա սահմանների բացումը, ինչը, Եվրահանձնաժողովի նախագահի խոսքով, «կփոխի խաղի կանոնները տարածաշրջանում և Եվրոպան ու Կենտրոնական Ասիան կմերձեցնի իրար, ինչպես երբևէ»:[xiii]
Ի տարբերություն Չինաստանի և Եվրամիության՝ ԱՄՆ-ի տնտեսական ներգրավվածությունը տարածաշրջանի լոգիստիկ և առևտրային գործընթացներում սահմանափակ է, սակայն Վաշինգտոնն այս հարցում ունի բավական հստակ ռազմավարական շահեր: Դրանք ենթադրում են Ռուսաստանի և Չինաստանի ազդեցության նվազեցում, Իրանի շրջանցում և Կենտրոնական Ասիայի երկրների ինքնիշխանության ամրապնդում՝ դիվերսիֆիկացված ենթակառուցվածքների միջոցով։
ԱՄՆ-ն, Մեծ յոթնյակի գլոբալ ենթակառուցվածքների և ներդրումների գործընկերության միջոցով, համակարգում է մասնավոր հատվածի կողմից իրականացվող ներդրումները տարածաշրջանային պետություններում: Դրանց շրջանակում շեշտը դրվում է դիմակայուն մատակարարման շղթաների կառուցման և էներգետիկ անկախության խթանման վրա:
Ինչ վերաբերում է Ռուսաստանին, ապա Մոսկվան Միջին միջանցքը դիտարկում է որպես արևմտյան ու թյուրքական աշխարհների կողմից Ռուսաստանի մեկուսացման փորձ։ Այդ իսկ պատճառով ռուսական կողմը շահագրգռված է կամ խոչընդոտել, կամ, առնվազն, վերահսկողություն ունենալ տվյալ միջանցքի շրջանակում գործող առանձին երթուղիների նկատմամբ: Միևնույն ժամանակ, Ուկրաինայի պատերազմից հետո Մոսկվան գործնական քայլեր է ձեռնարկում Հյուսիս-հարավ միջանցքի զարգացման ուղղությամբ՝ Իրանի և Հնդկաստանի հետ անխափան կապ ապահովելու համար։
Հարավային Կովկասի դերակատարումը
Միջին միջանցքի և Ասիան Եվրոպային կապող հաղորդակցությունների արդյունավետ գործունեության հարցում կարևոր դերակատարում ունի նաև Հարավային Կովկասի տարածաշրջանը: Ավելի քան 20 տարի Հայաստանի նկատմամբ Ադրբեջանի և Թուրքիայի կողմից իրականացվող շրջափակման և մեկուսացման քաղաքականությունը տարածաշրջանում ստեղծել է հայկական կողմի համար ոչ նպաստավոր իրավիճակ: Ադրբեջանը 2002 թվականից նախաձեռնել է մի շարք ենթակառուցվածքային նախագծեր (Բաքու–Թբիլիսի-Ջեյհան նավթամուղ, Բաքու-Թբիլիսի-Սուպսա նավթամուղ, Բաքու-Թբիլիսի-Կարս երկաթուղի, Անդրանատոլիական գազատար և այլն), որոնք շրջանցում են Հայաստանը: Այս նախագծերը զգալիորեն ամրապնդել են Ադրբեջանի և Վրաստանի դերակատարումը՝ հնարավորություններ ստեղծելով նրանց լոգիստիկ և տարանցիկ ներուժի իրացման համար:
Ուշագրավ է, որ վերջին տարիներին Ադրբեջանը բավական հետևողականորեն խորացնում է հարաբերությունները Կենտրոնական Ասիայի երկրների հետ և բոլորի հետ արդեն ունի ռազմավարական բնույթի հարաբերություններ: Ադրբեջանական կողմը Միջին միջանցքով հետաքրքրված բոլոր շահագրգիռ դերակատարների հետ հարաբերություններում բավական արդյունավետ փորձում է օգտագործել իր աշխարհագրական դիրքի գործոնը: Ընդ որում, պաշտոնական Բաքուն իր գործողությունները շարունակում է Հայաստանին շրջանցելու տրամաբանության շրջանակում և տարածաշրջանային ենթակառուցվածքների նոր նախագծերը շարունակում է դիտարկել Վրաստանի տարածքով:
Հայկական կողմն այս տարիներին զրկված է եղել իր տարանցիկ ներուժի իրացման հնարավորությունից: Դեռ 2009 թվականին մեկնարկած «Հյուսիս-Հարավ» ճանապարհային միջանցքի ծրագիրը, որի ավարտը նախատեսվում էր 2017 թվականին, կոռուպցիոն չարաշահումների և ոչ արդյունավետ կառավարման արդյունքում փաստացի ձախողվել է [xiv]։ Մի շարք շտկումներով՝ ծրագիրն այսօր վերբեռնվել է և շարունակվում է: Հատկանշական է, որ միջանցքի չկառուցված հատվածների ֆինանսավորման գործընթացում 2021 թվականին ներգրավվել է նաև Եվրամիությունը՝ այն ներառելով իր «Գլոբալ դարպաս» նախաձեռնության մեջ:
Հայկական կողմը շահագրգռված է նաև տարածաշրջանային հաղորդակցությունների ապաշրջափակմամբ և առաջ է քաշում «Խաղաղության խաչմերուկ» նախագիծը, որը կարող է դիտարկվել որպես Միջին միջանցքի բաղադրիչ: Այն ենթադրում է տարածաշրջանի բոլոր երկրների միջև տրանսպորտային բոլոր ուղիների (երկաթուղային, ավտոմոբիլային, օդային, ինչպես նաև էներգետիկ և հաղորդակցության գծերի) ապաշրջափակում՝ պետությունների ինքնիշխանության, իրավազորության և տարածքային ամբողջականության անվերապահ ճանաչմամբ։ Ադրբեջանական կողմը այս համատեքստում առաջ է տանում, այսպես կոչված, «Զանգեզուրի միջանցքի» գաղափարը, որը ենթադրում է արտատարածքային միջանցքի տրամադրում Սյունիքի մարզի հարավով, ինչը, բնականաբար, Երևանի համար անընդունելի է: Ուշագրավ է նաև այն հանգամանքը, որ ադրբեջանական կողմը, աղավաղելով իրողությունները, միջազգային տարբեր հարթակներում փորձում է հայկական կողմի դիրքորոշումը ներկայացնել որպես Միջին միջանցքի զարգացման խոչընդոտ:
Միջին միջանցքի նախագծով հետաքրքրված առանցքային դերակատարների և Հարավային Կովկասի հարաբերություններում ևս ձևավորվել է հետաքրքիր պատկեր: Տարածաշրջանի միակ երկիրը, որն այժմ ԱՄՆ-ի հետ ունի ռազմավարական գործընկերություն, Հայաստանն է: Վրաստանի հետ ռազմավարական գործընկերությունը Վաշինգտոնը կասեցրել է 2024 թվականին՝ այդ երկրի ներքաղաքական գործընթացներով պայմանավորված: Ինչ վերաբերում է Եվրամիության հետ գործակցությանը, ապա Վրաստանը թեև ունի ԵՄ անդամակցության թեկնածուի կարգավիճակ, անդամակցության հարցով բանակցությունները սառեցվել են, և Թբիլիսի-Բրյուսել հարաբերությունները, մեղմ ասած, լավագույն շրջանը չեն ապրում: Հայաստան-Եվրամիություն հարաբերությունները բավական հետևողականորեն զարգանում են, և առաջիկայում նախատեսվում է նոր փաստաթղթի ստորագրում, որը թարմացնելու է կողմերի միջև գործող Համապարփակ և ընդլայնված գործընկերության համաձայնագիրը՝ ընդլայնելով երկկողմ գործակցությունը: Ադրբեջան-Եվրամիություն հարաբերությունները գլխավորապես հիմնված են տնտեսական, մասնավորապես, էներգետիկ օրակարգի վրա, իսկ հարաբերությունների նոր իրավական հիմքի շուրջ ընթացող բանակցություններն, արդեն տևական ժամանակ, լճացել են:
Չինաստանը ևս զարգացնում է գործակցությունը տարածաշրջանի երկրների հետ: 2024 թվականին Պեկինը ռազմավարական գործընկերության հռչակագրեր է ստորագրել թե՛ Վրաստանի, թե՛ Ադրբեջանի հետ: 2025 թվականի ապրիլին Բաքվի հետ գործակցությունն ավելի խորացավ՝ Համապարփակ ռազմավարական գործընկերության մասին համատեղ հայտարարության ընդունմամբ[xv]։ Հվ․ Կովկասի Միակ երկիրը, որը չունի ռազմավարական բնույթի հարաբերություններ Չինաստանի հետ, Հայաստանն է:
Ամփոփում
Հաշվի առնելով ռուս-ուկրաինական հակամարտության կարգավորման հեռանկարների անորոշությունը՝ Հյուսիսային երթուղու հետ կապված խնդիրների կարգավորումը կարճաժամկետ հեռանկարում քիչ հավանական է: Նկատի ունենալով նաև Կենտրոնական Ասիայի ռեսուրսների նկատմամբ հետաքրքրության աճը և տարբեր դերակատարների կողմից ներդրումների աճը՝ Միջին միջանցքի նկատմամբ միջազգային ուշադրությունն առաջիկա տարիներին շարունակելու է մեծանալ: Ընդ որում, միջանցքի շրջանակում տարբեր երթուղիների և ենթակառուցվածքների զարգացումը պահանջելու է ավելի շատ ֆինանսական միջոցներ, ինչպես նաև տեխնիկական ու քաղաքական աջակցություն: Այս ամենն անխուսափելիորեն մեծացնելու է նաև տարբեր դերակատարների միջև մրցակցությունը՝ սեփական շահերի առաջմղման և ազդեցության ամրապնդման համար, ինչն էլ մեր տարածաշրջանի երկրների համար կարող է առաջացնել ինչպես մարտահրավերներ, այնպես էլ՝ հնարավորություններ:
Նարեկ Մինասյան
[i] https://www.reuters.com/world/bab-al-mandab-shipping-lane-target-israel-fights-hamas-2023-12-12/
[ii] https://www.whitehouse.gov/fact-sheets/2025/02/fact-sheet-president-donald-j-trump-restores-maximum-pressure-on-iran/
[iii] https://middlecorridor.com/en/
[iv] https://middlecorridor.com/en/
[v] file:///C:/Users/Editor/Downloads/Statistical%20Review%20of%20World%20Energy.pdf
[vi] https://www.usgs.gov/centers/central-energy-resources-science-center/science/world-oil-and-gas-resource-assessments?page=8&utm_source=chatgpt.com
[vii] https://world-nuclear.org/information-library/country-profiles/countries-g-n/kazakhstan?utm_source=chatgpt.com
[viii] https://d9-wret.s3.us-west-2.amazonaws.com/assets/palladium/production/s3fs-public/media/files/myb3-2022-uzbekistan.pdf?utm_source=chatgpt.com
[ix] https://pubs.usgs.gov/periodicals/mcs2023/mcs2023.pdf
[x] https://kun.uz/en/news/2025/04/10/from-forgotten-to-frontline-does-central-asia-really-matter-now
[xi] https://chinaobservers.eu/impact-of-chinese-investment-in-anaklia-strategic-implications-for-georgia-and-europe/
[xii] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52021JC0030
[xiii] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/SPEECH_25_976
[xiv] https://factor.am/397502.html
[xv] https://jam-news.net/ru/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%8B%D0%B9-%D1%8D%D1%82%D0%B0%D0%BF-%D0%B2-%D0%BE%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%85-%D0%BC%D0%B5%D0%B6%D0%B4%D1%83-%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%B5%D0%BC-%D0%B8/